GLOBALISATION & SHARING ECONOMY
GLOBALISATION & SHARING ECONOMY
TREND RESEARCH
Projectdata: januari 2018 – juni 2018
Opdrachtgever: woonvereniging Place2BU + Fontys International Lifestyle Studies
Het vertrekpunt van dit trendonderzoek zijn de megatrends globalisering en sharing economy. Geïnspireerd door de CRAT-methode worden er een aantal stappen aangehouden om de trend te definiëren en valideren. Het doel van deze analyse is om een waardeverandering op macrotrend-niveau in kaart te brengen.
Sharing economy
Door technologische ontwikkelingen zijn er meer ondernemingen die consumenten aansporen om hun benadering van consumeren te heroverwegen. De groei van deze platformdiensten zorgt ervoor dat ervaringen en toegang belangrijker zijn dan bezit. Dit vraagt een grote flexibiliteit van consumenten, omdat zij hun leefstijl moeten veranderen.
De relatie tussen de consument en het bedrijf wordt hiermee ook complexer, onder andere doordat consumenten bewuster moeten nadenken over hun rechten en privacy. Daarbij worden de producten in een nieuw daglicht gezet: ze moeten bestand zijn tegen constant gebruik. Niet alleen leidt de sharing economy tot milieubewuster gedrag, het zorgt bovendien voor een verandering in de arbeidssector. Bedrijven die mensen en middelen goed matchen zijn de winnaars in de markt en banen verschuiven van productie- naar dienstgericht.
Globalisering
Globalisering speelt een belangrijke rol als het gaat om bewustwording van klimaatverandering. Dit heeft ook invloed op steden, die een actieve houding aannemen daar waar overheden vaak gaten laten vallen. Een veelbelovende oplossing daarvoor is de ontwikkeling van de circulaire economie.
Dit komt doordat overheden en landen alleen actie ondernemen wanneer dit bevorderend is voor de economie, terwijl de economie juist de veroorzaker is van klimaatverandering. Steden laten zien dat ze initiatieven voor een beter klimaat kunnen initiëren, door bijvoorbeeld de circulaire economie te ondersteunen. De cirkel die gevormd wordt in de circulaire economie is een eindeloze cyclus waarin producten geen afval produceren, omdat deze hergebruikt worden.
Hunch: er is iets met cirkels
Een cirkel van vertrouwen. Een ruimte waarin iedereen gelijkwaardig is. Niemand staat ergens boven, we staan er allemaal binnen. Vertrouwen en transparantie is hierbij de basis.
Binnen de cirkel is alles veilig, is iedereen gelijk. Samenwerken, elkaar inspireren en van elkaar leren. Er is ruimte in de cirkel jezelf te zijn maar ook deel uit te maken van de groep. Circulaire economie, co-creatie, co-alles. De cirkel is wat ons met elkaar verbindt, waarin we elkaar tegenkomen en toevertrouwen.
Macrotrend – communitycating
Van individueel bezit naar behoefte aan gepersonaliseerde, gezamenlijke ervaringen: dit is de waardeverandering die ten grondslag ligt aan deze macrotrend. Hierbij verschuift het handelen in eigenbelang, naar organisatie en ontwerp die alle participanten iets oplevert. Regelgeving en bureaucratie wordt vervangen door vertrouwen en persoonlijke invulling van betrokkenen.
Het accent ligt op het proces, in plaats van op het eindproduct. Deze macrotrend laat zien dat mensen elkaar steeds meer gaan opzoeken om samen problemen aan te pakken.
De omgeving waarin de verbinding tussen elkaar plaatsvindt, heeft als voorwaarde dat deze vertrouwd moet aanvoelen. Een fysieke en/of online omgeving kan deze ontmoeting stimuleren door flexibele elementen toe te voegen die zich aanpassen aan de persoonlijkheden. Vrijheid kan dat vertrouwen bevorderen. Wanneer iedereen betrokken wordt in het proces ontstaat er meer aandacht en tijd voor het individu. Het individu, dat wordt gevormd door samen te zijn met anderen.